Francesca Cavallini, psicologa, dottore di ricerca, fondatrice di Tice e donna neurodivergente racconta in questo blog come la psicologia e le scienze sociali abbiano cambiato il modo di considerare le persone neurodivergenti e fornirà alcuni spunti importanti nella relazione con persone neurodiverse.
If you have any questions you can write to francesca.cavallini@centrotice.it
The importance of the words
Neurodiversity è il termine che indica quando il cervello di una persona elabora, apprende e/o si comporta in modo diverso da quello considerato “tipico”. Un tempo era considerata un problema o un’anomalia, oggi i ricercatori affermano che neurodivergence can also have many advantages.
This is not a disability; is a difference in the brain's functioning. Con questo cambiamento, gli operatori non trattano più la neurodivergenza come una malattia. Al contrario, mettono in luce i diversi metodi di apprendimento e di elaborazione di informazione delle persone neurodivergenti.
Understand the neurodiversity
Il neologismo neurodiversità è stato coniato nel 1997 dalla sociologa autistica Judy Singer (in foto). La neurodiversità è l’idea che sia normale e accettabile che le persone abbiano un cervello che funziona in modo diverso l’uno dall’altro. Invece di pensare che ci sia qualcosa di sbagliato o di problematico quando alcune persone non funzionano in modo simile ad altre, la neurodiversità accoglie le differenze sia nelle funzioni cerebrali che nei tratti comportamentali come un elemento naturale della diversità della popolazione umana.
Neurodivergent
Neurodiversity is the term that indicates people whose brains work differently in one or more ways compared to those considered to be the standard or typical.
Neurodiversity manifests itself in many different ways, from very mild ones that most people overlook, never the most noticeable ones that lead a person to behave differently from that of the standard in our society.
Storia del termine neurodivergente
Il termine Neurodivergente è stato coniato dall’attivista Kassiane Asasumasu. Sebbene in origine fosse usato per riferirsi specificamente alle persone affette da autismo, negli anni successivi l’uso del termine si è notevolmente ampliato. Today, neurodivergence refers to any structured and coherent way the brain works differently for a group of people than most others.
Scopriamo i diversi tipi di neurodivergenza
Poiché l’idea di neurodivergenza è cresciuta fino a comprendere una serie di modi coerenti in cui alcuni cervelli funzionano in modo diverso da altri, non dovrebbe sorprendere sapere che there are many different ways in which neurodivergence manifests itself.
You may have yet to hear about all of the types, but you likely know some.
Here are the most common examples.
- Autism
Autism is a "spectrum disorder" because the cases vary from mild to severe. In the past, had many subtypes, such as Asperger's and Pervasive Developmental Disorder (DPS), but now they are all classified as Autism Spectrum Disorder. ASD can affect the behavior and emotions of a person.
Autism is a broad collection of conditions that can include social problems and social skills, repetitive behaviors, and difficulty with language that can cause people to communicate in a non-verbal.
People with autism often exhibit the following traits: great attention to detail, strong ability to concentrate, creativity, and capacity for visual learning. - ADHD
The disorder attention-deficit and hyperactivity disorder (ADHD) is a disorder of dysregulation of executive functions, which means that people can find it challenging to manage their thoughts, attention, behaviors, and emotions.
People with ADHD may have difficulty in organization, be restless, seem disinterested or distracted, and show inappropriate behavior when they experience strong emotions.
Thanks to their way of thinking outside the box, people with ADHD are often great problem-solvers, can be energetic and "fun," and are often sensitive to others. - Dyslexia
This form of neurodivergence involves language, reading, and writing. Dyslexia is typically associated with errors in reading, writing, or the pronunciation of words or letters in order, but it includes much more. For example, it can confuse some letters, difficulty organizing words into sentences, acquiring a vocabulary or speaking the words, and/or following the directions. People with dyslexia are often people who think big and who excel in visual processing. Also, they tend to have a strong spatial awareness and can be very creative. - Other types
Other types of neurodivergence are Tourette's syndrome, dyspraxia, dyscalculia, Down syndrome, epilepsy, and chronic mental illness such as bipolar disorder, obsessive-compulsive disorder, borderline personality disorder, anxiety, and depression.
In questo periodo si sente parlare molto spesso di neurodivergenza e sono felice di avervi aiutato a chiarire il significato di questo termine. Se così non fosse, scrivetemi le vostre domande e sarà mia premura rispondervi. Se vuoi sapere se sei neurodivergente, nel prossimo articolo parlerò in modo più approfondito di come scoprirlo.
Francesca Cavallini
Francesca Cavallini, psicologa, dottore di ricerca, fondatrice di Tice e donna neurodivergente racconta in questo blog come la psicologia e le scienze sociali abbiano cambiato il modo di considerare le persone neurodivergenti e fornirà alcuni spunti importanti nella relazione con persone neurodiverse.
If you have any questions you can write to francesca.cavallini@centrotice.it